12 Ocak 2013 Cumartesi

12 Ocak 2013

Sezonu beklerken geçen yıl polen toplama makinasına ilave olarak termostatlı havalandırma yapma fikri gelmişti.Termo kovanlarda havalandırma sorunu olmamakla birlikte bu fikrimi hayata geçirdim.Amacım nektar dönemimden kovan iç sıcaklığını sabit tutmak için su getirerek serinletmeye çalışan tarlacı arıları bala çalıştırarak verimi artırmak.Ayrıca havalandırma sayesinde bal içindeki suyun daha hızlı buharlaştırıp, balın olgunlaşmasında da faydalı olacağını düşünüyorum. Kısmetse sezonda 2012 yılında bal aldığım tek kolonimde projemi deneyeceğim. Umarım düşündüğüm gibi verimli olur.

Bu projem için lazım olan ekipmanlar; termokovan şerbetliği,fan,termostat,kablo,tel ızgara.
Sistemin enerjisini polen toplama makinasından elde edeceğim.Polen toplama makina sayısını da artırmak istediğim için mevcut pillerin ömrü yetmeyecek.Bu yüzden ilave pil grubu koyacağım ya da arılığımın yakınlarında bulunan evlerden elektrik çekeceğim.12 volt elde etmek benim için yeterli.
Şerbetliğin üstüne termo kovanın üst kapağı geliyor.Bu kapaktaki menfezler sayesinde fan tarafından atılan hava dışarı çıkacak.Termostat açma sıcaklığını 37C olarak ayarladım.Termostatın +/- 1 C toleransı var. 37 veya 38 C üstünde fan çalışarak kovan iç sıcaklığının 37C altına düşmesini sağlayacak.Termostat digital olmadığı için sistem sık aralıklı açma/kapama yapmacaktır.
Sistemin üstten görünüşü.
Termostat bulb'ını kovanı ortalayacak şekilde montajını yapmaya çalıştım.
Sistemi denemek için çakmakla bulb'ı ısıttım.Fan hemen devreye girdi.
Fanın üfleme hızını anemometre ile ölçtüm.Üfleme hızı resimdeki gibi 3,6 m/s.
Şerbetlik altındaki kanallar arıların şerbette veya keke ulaşması için açılmıştır.Ben bu kanalları emiş menfezi olarak kullanacağım.Bana esas lazım olan değer emiş menfezlerindeki hava hızıdır.Resimde görüldüğü gibi 0,4 m/s dir. Bu değer kapak altındaki 4 adet menfezde aynıdır. Çok yüksek hızlarda hava emişi arıları rahatsız edeceği için şerbetlik üst kapağındaki ızgara şeklindeki havalandırmaları kapatmadım.

2 yorum:

  1. Sayın Salih bey
    Bulb'u arılar propolisle kapatmazlar mı?
    Polen toplama sisteminin son halini teknik bilgileri ile yayınlarsanız sevinirim.
    Çalışmalarınızda başarılar dilerim.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba.Güzel dileğiniz için teşekkür ederim.
    Bulb'ı propolisle ya da balmumu ile kapatma riski var.Nasıl davranacaklarını sistemi kurunca göreceğim.Polen tuzağında da bazı yerleri propolisle kapladılar.Kovan dışı olmasına rağmen propolis kaplama eğilimi gösterdiler.
    Polen toplama makinasını kurulumu ve sonuçlarını eski kayıtlarımdan görebilirsiniz.İlerki haftalar da daha detaylı bilgilerde vereceğim.

    Saygılarımla

    YanıtlaSil